Jorden sandheden, og betydningen af markedsundersøgelser

Jeg ved. Jeg ved, du er spændt på om din nye virksomhed. Jeg ved du har en rigtig god idé og når du fortælle andre om det, de tror du har en rigtig god idé, også. En rigtig god idé er fødslen af en ny lille virksomhed.

Men som en selvstændig lille virksomhedsejer, har du råd til ikke at tage chancer på idéer uden at få flere oplysninger om hvad tilhørerne hele markedet ønsker og hvad de er villige til at betale for det. Taler med 10 eller 20 andre mennesker er ikke nok. Har du taler til tusinder.

I militæret og i NASA bruger de et begreb kaldet “ground truth.” Mens de kan observere ting via satellit og andre fjerne overvågningsudstyr, slår intet at komme ned på jorden og se, hvad der virkelig sker i det virkelige liv. Her er NASAs forklaring på, hvordan de bruger jorden sandheden:

Så hvordan kan du få jorden sandheden om levedygtigheden af din forretningsidé? Svaret er markedsundersøgelser. Markedsundersøgelser er en undersøgelse af dine forbrugernes præferencer og din konkurrence. Nogle gange vil du høre det kaldes en “feasibility study.”

Gennem undersøgelser, litteratur forskning, Internetforskning og andre oplysninger indsamling teknikker, kan du lære tendenserne i branchen, samt individuelle præferencer af dine potentielle kunder. Hvis du er i en veldefineret industri, som legetøj fremstilling, kan du finde, at din nationale faglige organisation allerede har gennemført undersøgelser på vegne af medlemmerne af organisationen.

Hvorfor er markedet forskning nødvendig? Fordi vi alle har forskellig smag, forskellige ideer om hvad der er vigtigt i vores liv, og forskellige evne (eller vilje) til at betale en bestemt pris for, hvad vi ønsker. Ofte mener små virksomhedsejeren de har en god idé til et nyt produkt eller service, kun for at opdage, at folk enten ikke ønsker denne service eller et produkt, eller de er ikke villige til at betale den pris, som den lille virksomhed skal for at være rentabel.

Nogle gange opdage de, glæde, at ikke kun gøre folk ønsker denne nye produkt eller service, men at de samme mennesker kan foreslå andre nye produkter og tjenester, som ville arbejde godt med den nye idé, at lade den lille virksomhedsejer at se fremtidige vækst i nye områder. Eller måske de opdager gennem deres markedsundersøgelser, hvis de lavede en lille ændring i deres produkt eller service, for eksempel, at gøre et produkt med en rød dække i stedet for en blå, at folk ville købe det oftere.

Et andet formål med markedet forskning er at opdage, hvad dine konkurrenter gør. Sige, at du vil oprette en ny type af office-produkt, og du tror, din idé er unikke. Tag et kig på hvad der er på tilbud på Staples og OfficeMax Office Depot hjemmesider, og du måske opdage, at dine konkurrenter allerede har skabt et produkt for at løse det samme problem som dit produkt løser. Betyder det du bør derefter opgive tanken helt? Nej, ikke nødvendigvis. Hvad det betyder er, at du nu har nogle jorden sandheden om hvad du er oppe imod hvis du ønsker at gå head-to-head med disse konkurrenter.

Du skal kende jorden sandheden om dine ideer, før du bruger utallige timer og penge at tage et nyt produkt eller en tjeneste til markedet. Jeg ved, at det føles som det lægger en dæmper på oprettelse af nye virksomheder idé, men i virkeligheden, det er lige modsat: Jeg tilskynder dig til at finde ud af hvad dine kunder ønsker, og hvad de vil betale for det, så du kan sikre fremtidige succes.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.